fredag 13. juli 2012

Bake kaker søte...

Fyllet er oppi og paien er nettopp satt inn i ovnen igjen.
Det ferdige resultatet. Smakte himmelsk godt! <3 
I dag fikk jeg plutselig lyst til å bake noe. Siden vi har en del jordbær stående i kjøleskapet som må bli brukt på en eller annen måte nå snart fant jeg ut at jordbærpai kunne være interessant å prøve ut. Så da ble det smekka sammen noe i en fei nå i kveldinga. Smaken var der og den så jo ikke så stygg ut heller ;-)

Oppskrift på paibunn:
- 5 dl mel
- 200 g temperert smør
- 4 ss vann
Bland alt sammen. Press ut i ei paiform. Stikk hull i bunnen med gaffel.
Stekes ca. 10 min. på ca. 180- 200 grader.

Oppskrift paifyll:
- 250 g ferske (el. frosne) jordbær
- 1 boks TINE Crème Fraîche Lett
- 2 egg
- ca. 1 dl sukker
- 2 ts vaniljesukker
Skjær jordbærene i passelige biter (alt etter størrelsen på bærene), eller bruk frosne bær. Rør sammen TINE Crème Fraîche Lett, egg, sukker og vaniljesukker. Jordbærene fordeles på paibunnen og fyllet helles over.
Stekes ca. en halvtime på 200 grader. Avkjøles før servering. Strø litt melis over paien.

Oppskriftene er rett og slett hentet litt fra hver fant. Paibunnen fant jeg på DinMat. Brukte vanlig hvetemel siden det skulle brukes i en dessertpai, mens oppskriften egentlig er beregnet på en middagsrett. Paifyllet er hentet fra Antioksidanter.no

Kan virkelig anbefale den videre til dere. Det ble en god blanding av av sprøtt, søtt og syrlig. Usukra jordbær satte en syrlig smak på paien. Ble en stor pai, så er noen rester etter at nesten hele familien har fått smake på den. Et vellykka bakverk vil jeg si, og jeg er riktig fornøyd selv. Slike utskeielser er helt tillatt når det er ferie :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Det er veldig hyggelig om dere legger igjen et lite spor etter dere. Da blir jeg kjempeglad.

Kommentarer som ikke er fullt så hyggelige vil bli slettet og ikke gitt mer oppmerksomhet. Jeg ønsker heller ikke at dere bruker kommentarfeltet til å reklamere for egen blogg(Disse vil også bli slettet)

Legg igjen en kommentar, og jeg kommer innom dere på besøk :-)